Çağın Pazarlama Şekli “Dijital Pazarlama”

2016 yılında değişen pazarlama şartları ve koşulları,
Bu şartlara uyum sağlayan firmalar basamakları birbir çıkarken uyum sağlayamayan firmalar ise geri de kalmaya mahkum olacaktır. Bildiğiniz üzere tüm kurumsal ve büyük çapta olan firmalar Pazarlama departmanlarının bir alt bölümü olarak Dijital Pazarlama bölümlerini açarak Y kuşağını aktif bir şekilde kullanmaktadır. Aile şirketleri yada KOBİ diye tabir ettiğimiz küçük ölçekli firmalar da ise hala X kuşağının baskın etkisi ile eski pazarlama şekilleri ile bir yaşam mücadelesi verilmektedir.

Her geçen gün ortaya çıkan ajanslar, kendi bünyensinde pazarlama departmanı olmayan yada olupta dijital pazarlamaya uzak kalan firmalara destek için gün geçtikçe çoğalmaktadır.

Son zamanlar da öne çıkan bir kaç dijital marketing şekline değineceğim, bu yöntemleri her sektör kendine uyarlayabilecektir. Ana başlıkları aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz.

  • Sosyal Medya Yönetimi,
  • “Conversational Commerce” Konuşarak Ticaret,
  • Inbound Pazarlama
  • İçerik Pazarlama

 

SOSYAL MEDYA YÖNETİMİ

1

 

Y ve sonrası kuşaklar beraber büyüdükleri sosyal medya ile oldukça iç içeler, fakat aynı şeyi Baby Boomers  ve X kuşağı için söylemek pek doğru değil. Sosyal medyayı sadece eski okul arkadaşlarını bulabilme ve içlerinde kalmış siyasetçiyi ortaya çıkartmak için kullanıyorlar.

Gelelim konumuz da Sosyal Medya Yönetimi’ne… Dünyanın en çok tercih edilen sosyal ağı Facebook ile başlayalım, şirketinizin, vakfınızın yada şahsınızın mutlaka Facebook’ta yer alan bir sayfası olması gerekmektedir. Bu sayfada yaptığınız işten, yaptığınız projelerden ve yapacaklarınızı girerek ilk sayfanızı hazırladınız. (Dikkat üye olurken doldurduğunuz sayfadan bahsetmiyorum, Facebook Pages kısmından oluşturulan kuruluş sayfalarından bahsediyorum.)  Ve ürünlerinizi detaylı olarak burada tanıtmaya başlayabilirsiniz, facebook’un kullandığı BIG DATA sayesinde hangi bölgedeki yada hangi sektördeki kişilerin size ulaşabileceğini seçebiliyor ve birebir doğrudan hedef kitlenize reklamınızı yapabiliyor yada ürününüzü tanıtabiliyorsunuz. Hatta daha da kısıtlayarak istediğiniz saat aralığında istediğiniz lokasyon da istediğiniz kişilere ürünlerinizi gösterebiliyorsunuz. Bunun için yapmanız gereken sadece kriterlerinizi düzgün belirlemeniz.

2Facebook sonrası en çok tercih edilen iki sosyal medya ağı Twitter ve Instagram; özellikle Instagram son 1 yıl içerisinde yarattığı fenomenler ile inanılmaz bir marketing mecrası oldu. Görsel ve anlık paylaşılan video veya resimlere anında yazılan yorumlar ile konuşarak ticaretin (Conversational Commerce) basit versiyonunu oluşturdular. Twitter da ise 140 karaktere sığdırabileceğiniz kelimeler ile dijital pazarlama da  sözlerin ne kadar değerli olduğu ortaya koyuluyor. Ayrıca bu iki sosyal medya kanalında da facebook gibi istenilen kitleye erişim için bir veri tabanı kullanabiliyorsunuz. Özellikle twitter’ın bir artısı da karşılıklı iletişim kurarak sadece bir ürün pazarlamayı değil ürün yada hizmet hakkında feedbackleri de başarılı bir şekilde almayı hızlandırabilirsiniz. Müşteri memnuniyetini en üst düzeyde tutarak; kazanabilirsiniz.

 

CONVERSATIONAL COMMERCE ”KONUŞARAK TİCARET’

 

Türkiye’de etkisini hiç kaybetmeyen sadece dijitalleşen bir pazarlama şekli, hangi ürünü yada hizmeti satarsanız satın Türkiye’de ticaretin yapılabilmesi için gerekli olan şey İKİLİ İLİŞKİLER’dir. Müşteri her zaman karşısında kendisine değer veren, her sorduğuna cevap veren, ilgilenen birini bulmak ister. Bu sebeple dünyadaki bu yeni trend aslında ülkemizde hiç kaybolmayan bir trenddir.

whatsapp-2Bu alanda kullanılan programlar ise herkesin bildiği ve kullandığı WHATSAPP bu alanda 1.sıradaki oyuncudur. Heralan da artık şirketler müşterilerin anında ulaşabilmesi için 7/24 açık bir Whatsapp hattını devreye alıyor ve her türlü sorusuna cevap veren bir kişi(!) müşterinin karşısında oluyor. Neden (!) ? Çünkü artık karşınızda konuştuğunuz ve size cevap veren şey (evet şey) bir BOT oluyor. Açmak gerekirse yapay zeka… Önceden programlanmış ve sorulara nasıl cevap vereceğini bilen, sizi mutlu edecek ve sorununuza yada isteğinize cevap verecek bir BOT. Baktınız ki durum onun cevap verebileceği gibi değil o zaman sizi kanlı canlı bir destek personeline aktarıyor. Şuan ülkemizde de BOT kullanımı oldukça yaygınlaşıyor, en son Hürriyet gazetesinin Facebook Messenger uygulamasındaki Bot’u var. Bugünün spor haberleri yazdığınızda akıllı bot size hepsini çıkarıyor, yada daha spesifik bir cümle yazın; XXX XXX tutuklandı mı? Size onunla ilgili tüm haberleri sunsun.. (Tutuklanma haberi nereden geldiyse aklıma, malum gündemdir 🙂 )

Daha farklı bir örnek vermek gerekirse iş makinaları sektöründe özellikle Satış Sonrası alanlarında bir çok firma bu hizmeti sunmaya başladı, gece gündüz yazılan taleplere yada problemlere en hızlı ve kolay çözümü sağlamak artık yazışarak ikili ilişkiler ile oluyor. Herkesin bir akıllı telefonu olduğu şu dönemde istenilen şeylerin fotoğrafının videosunun çekilip paylaşılabilmesi ve buna anında cevap alınabilmesi hem tüm sektörlerin işleyişini hızlandırmakta, hem de çözümü kolaylaştırmaktadır. Fakat ne yazık ki bir de olumsuz tarafı bulunuyor, artık sabredemiyor ve bekleyemiyoruz…

conversational commerce

Devamı ve diğer konular için haftaya görüşeceğiz.

B.E.

 

You must be logged in to post a comment Login